سیم بکسل کنفی

با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز ساختارهای مختلفی از سیم بکسل جهت مصارف گوناگون ساخته شده است . یکی از مواردی که این ساختارها را از هم متمایز میکند وجود نوع مغزی این سیم بکسلهاست که عمدتاً به دو نوع کنفی و فولادی دسته بندی میشود. مغزی سیم بکسلهای کنفی از فیبر مصنوعی ساخته میشود که ساختار این فیبرها از درختان مانیلا و آزبست و پلی‌پروپیلن تشکیل شده است. فیبر قبل از قرار گرفتن داخل سیم بکسل باید به روغن آغشته گردد تا ضمن اینکه از زنگ زدن سیم‌ها جلوگیری می‌کند، امکان لغزش لایه‌های سیمی روی لایه داخلی هنگام کار وجود داشته باشد. این نوع مغزی در مواردی که حرارت محیط کار زیاد است و سیم تحت بار مورد لهیدگی قرار می‌گیرد قابل استفاده نیست ولی قابلیت انعطاف پذیری بالایی را به سیم بکسل می بخشد.
آزبست و پلی پروپیلن که از پنبه تحت عملیات مختلف ساخته می‌شود، بهتر و مقاوم‌تر از فیبرهایی است که از درختان مانیلا ساخته شده است.

سیم بکسل مغزی کنفی را در در کارخانه داخل حوضچه مخصوص پر از روغن به مدت ۳-۲ ساعت در درجه حرارت ۱۰۰-۸۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند تا روغن رقیق گردیده و کنف خاصیت روغن پذیری داشته باشد. در موقع کار که نیروی کششی به سیم بکسل وارد می‌شود مقداری از روغن‌ها در اثر فشار کلاف از مغزی کنف خارج شده و تمام رشته‌های سیم بکسل سرویس می‌شوند، همین امر باعث طولانی شدن عمر سیم بکسل می‌گردد.

مغزی کنفی نسبت به نوع فولادی از  مقاومت کمتری در مقابل فشارو ضربه و کشیدگی برخوردار است و معمولا در جایی به کارمیرود که انعطاف طناب نسبت به نیروی کشش آن اهمیت بیشتری دارد.

دانستنی های سیم بکسل

سیم بکسل و انواع مغزی آن

سیم بکسل یا همان طناب فولادی از بافت چند استرند ساخته شده و هر کدام از این استرندها خود از کنار هم قرار گرفتن چند مفتول نازک تشکیل شده اند که همگی به دور یک هسته مرکزی تابیده میشوند. مغزی یا هسته مرکزی سیم بکسل که اصلیترین جزء سیم بکسل محسوب میشود معمولاً از دو نوع کنفی و فولادی ساخته میشود که با علامت FC و IWRC در ساختار سیم بکسل نمایش داده میشود. علاوه بر این مغزی سیم بکسل میتواند از یک سیم بکسل مجزا ساخته شود که با علامت اختصاری IWS نشان داده میشود.

نوع کاربرد سیم بکسل اصلی ترین معیاری است که مشخص میکند کدام سیم بکسل با چه نوع مغزی ای باید به کار برده شود. لازم به ذکر است سیم بکسل های مغز فولادی نسبت به مغزی کنفی استحکام بالاتری دارند اما از انعطاف کمتری برخوردار هستند.

انواع بافت سیم بکسل

در معرفی ساختار سیم بکسل ها علاوه بر مغزی از دو عدد هم استفاده میشود که عدد اول معرف تعداد استرندها و عدد دوم بیانگر تعداد مفتولهای موجود در هر استرند هستند.

یکی دیگر از علائم اختصاری که در ساختار سیم بکسلها کنار اعداد استفاده میشود نشان دهنده نوع بافت سیم بکسلها ست. بافت سیم بکسل از ترکیب های مختلفی از سیم ها و اندازه آنها طراحی شده اند که بتوانند مقاومت لازم را در برابر خستگی و سایش داشته باشند. انواع بافت سیم بکسل عبارتند از:

  • بافت Seale که با علامت اختصاری S نمایش داده میشود: در این بافت سیم های بیرونی بزرگ و سیم های داخلی کوچک به تعداد یکسان در اطراف یک هستۀ سیمی قرار گرفته اند. این نوع بافت یک مقاومت در برابر سایش بسیار عالی فراهم می کند اما دارای مقاومت در برابر خستگی کمتری است. هنگامی که از IWRC در این بافت استفاده می شود، دارای مقاومت بسیار عالی در برابر آسیب بر روی درام می شود.
  • بافت Filler که با علامت اختصاری Fi نشان داده میشود: سیم های کوچک فضاهای بین سیم های بزرگ را پر می کنند. دلیل این کار ایجاد مقاومت در برابر آسیب دیدگی و بدست آوردن میزان خوبی از قدرت، انعطاف پذیری و مقاومت نسبت به سایش است.
  • بافت وارینگتون که با علامت W مشخص میشود: در این بافت لایه بیرونی دارای ترتیبی از سیم های بزرگ و کوچک است که انعطاف پذیری و قدرت خوبی را تولید می کند. اما دارای مقاومت سایشی کمتری است و در برابر آسیب دیدگی ضعیف است.

بسیاری از سیم بکسل های متداول از ترکیبی از این بافت ها استفاده می کنند.

انواع تاب سیم بکسل

یکی دیگر از علامتهای اختصاری موجود در ساختار سیم بکسلها علامت LHRL یا RHRL است که نشاندهنده نوع تاب سیم بکسل به صورت راستگرد و چپگرد میباشد که این دو تاب از متداولترین تابهای سیم بکسل هستند که جهت تابیده شدن استرند ها و مفتولها را نمایش میدهند. علاوه بر این دو از تاب معمولی، تاب لنگ، و تاب متناوب هم استفاده میشود که به اختصار در مورد هر کدام توضیح میدهیم:

  • تاب معمولی : در این تاب سیم ها در یک جهت و رشته ها در جهت مخالف پیچیده شده اند. در این تاب، احتمال پیچ خوردگی و از هم باز شدن رشته ها بسیار کم بوده و نسبت به تاب لنگ در برابر آسیب دیدگی مقاومتر است.
  • تاب لنگ : در این تاب هم سیم های موجود در رشته و هم رشته های سیم بکسل هر دو در یک جهت پیچیده شده اند. این کار موجب افزایش مقاومت به سایش، انعطاف پذیری و مقاومت بیشتری در برابر خستگی نسبت به تاب معمولی بوده، اما ممکن است دچار تاب خوردگی و از هم باز شدن رشته ها شود.
  • تاب راستگرد : رشته ها به سمت راست در اطراف هسته پیچیده شده اند . این نوع تاب متداولترین ساختار است.
  • تاب چپ گرد : رشته ها به سمت چپ در اطراف هسته پیچیده شده اند. این مورد در موقعیت های خاص محدودی استفاده می شود. برای مثال کابل خط حفاری.
  • تاب متناوب : این نوع تاب دارای رشته های متناوب از تاب راست معمولی و تاب راست لنگ است که ترکیبی از بهترین ویژگی های تاب معمولی و لنگ برای جرثقیل بازویی یا خطوط وینچ است.

از میان انواع تابهای سیم بکسل تاب راستگرد معمولی بیشترین کاربرد را دارد. با این حال در بسیاری از تجهیزات، سیم بکسل راستگرد لنگ، یا چپگرد لنگ نیز استفاده میشوند. سیم بکسل چپگرد معمولی به ندرت استفاده میشود. همچنین سیم بکسل هایی با بافت یک در میان راستگرد و یا یک در میان چپگرد برای کاربرد های خاص مصرف میشوند.