روغن کاری سیم بکسل آسانسور

نکاتی که باید در مورد روغن کاری سیم بکسل های آسانسوری بدانید

1- آیا سیم بکسل های آسانسور نیاز به روغن کاری دارند؟

سیم بکسل های آسانسوری در طی مراحل ساخت، برای جلوگیری از خوردگی و ساییدگی بین سیم ها، روغنکاری می شوند. مقدار این روغن در حدی است که آسانسور با قدرت کشش کافی و بدون لیز خوردن کار کند.

روغن اولیه در طول زمان، گرد و خاک و ذرات ساییده شده را به خود جذب می کند؛ بنابراین برای تمام عمر سیم بکسل کافی نیست. به همین دلیل باید گهگاه سیم بکسل های آسانسور را دوباره روغن کاری کرد. البته، تا زمانی که انگشتی که به سیم ها می کشیم، سیاه و روغنی شود، احتیاجی به روغن کاری دوباره نیست.

2- آیا زمان روغن کاری دوباره سیم بکسل ها برای همه آسانسورها یکسان است؟

نمی شود برای همه آسانسورها یک زمان مشخص برای روغن کاری دوباره تعیین کرد، زیرا شرایط همه آسانسورها یکی نیست. زمان روغن کاری دوباره و فاصله ی بین روغن کاری ها به عوامل مختلفی بستگی دارد:

– میزان استفاده از آسانسور

– شرایط محیطی (دما، رطوبت، میزان گرد و غبار)

– جنس قرقره و میزان فرسودگی آن

– میزان لغزندگی سیم بکسل روی قرقره

3- از چه روشی برای روغن کاری استفاده کنیم؟

روغن کاری را می توانید با استفاده از یک قوطی روغن سیم بکسل و یک قلمو انجام دهید. از اسپری های روغن فقط برای متراژ کم سیم بکسل می توان استفاده کرد. هر روشی را که انتخاب می کنید باید حداقل مقدار روغن را به کار ببرید و بعد از اینکه آسانسور چند دور کامل را طی کرد، عملکرد و میزان لغزندگی آن را بررسی کنید.

اگر شک دارید که آسانسور قدرت کشش کافی را بعد از روغن کاری دارد یا نه، یک دور کامل آسانسور را به کار بیندازید. وقتی که آسانسور در بالاترین نقطه قرار دارد، با گچ، روی سیم بکسل و قرقره علامت گذاری کنید. اجازه دهید آسانسور به پایین ترین نقطه برود و برگردد. اگر علامت ها از جای خود به اطراف کشیده شدند، سیم بکسل لغزنده و روغن بیش از اندازه استفاده شده است.

سیم بکسل آسانسور

4- ویژگی های یک روغن سیم بکسل خوب چیست؟

روغن سیم بکسل خوب نباید خیلی رقیق باشد. در عین حال رقت آن باید در حدی باشد که توانایی نفوذ به استرندهای داخلی سیم بکسل را داشته باشد.

بهترین روغن ها آنهایی هستند که با حلال رقیق شده اند. اگر از این روغن ها در محیطی با تهویه مناسب استفاده و مقدار حلال هم به دقت کنترل شود، مناسب ترین گزینه هستند. حلالی که تبخیر نشده روی قدرت کشش آسانسور اثر می گذارد.

از روغن های هیدرولیک یا روغن دنده های حلزونی برای روغن کاری سیم بکسل های آسانسور استفاده نکنید. روغن هایی که در آنها ذراتی مثل مولیبدنیوم سولفید یا تفلون وجود دارد نیز به درد آسانسورهای کششی نمی خورند؛ زیرا اصطکاک بین سیم بکسل و قرقره را بیش از حد کاهش می دهند.

برای آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای وینچی می توان از گریس به جای روغن استفاده کرد. زیرا در این آسانسورها، مقدار دقیق روغن به اندازه آسانسورهای کششی اهمیت ندارد.

6- اگر بیش از حد روغن کاری کردیم و سیم ها لغزنده شدند، چه کنیم؟

روغن زیاد باعث سر خوردن سیم بکسل روی قرقره آسانسور می شود. اگر بیش از حد روغن کاری کردید، به هیچ وجه از شوینده یا حلال برای پاک کردن روغن اضافی استفاده نکنید. حلال به سیم بکسل نفوذ کرده و باعث می شود مقدار بیشتری روغن از داخل سیم خارج شده و سطح بیرونی را روغنی تر و بنابراین شرایط را بدتر کند.

برای پاک کردن روغن اضافی می توانید از پودر کوارتز بسیار نرم استفاده کنید. برای انجام این کار حتما از دستکش استفاده کنید. دست های خود را به شکل قیف درآورده و پودر را کم کم از بالا بر روی سیم بکسل ها بریزید (آسانسور در بالاترین نقطه قرار داشته باشد). پودر کوارتز، روغن یا گریس اضافی را به خود جذب می کند. سپس با یک جاروی سیمی، ترکیب پودر و گریس را از روی سیم بکسل پاک کنید. بعد از آن قرقره هم باید تمیز شود که برای این کار می توانید از حلال استفاده کنید.