کاربرد سیم بکسل در معماری مدرن و ساخت پل

سیم بکسل بر خلاف نام ساده اش کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد و یکی از ارکان و پایه های اصلی چه درصنایع لیفتینگ و چه در زمینه اتصالات و ادوات کشنده به شمار میرود. امروزه سیم بکسل در صنایع تزئینی و دکوراسیون و همچنین در معماری های مدرن نیز به وفور به چشم میخورد. یکی از کاربردهای آن در ساخت سازه ها و پلهای هوایی و معلقی است که با سیم بکسل ساخته شده و نمای جذابی به معماری مدرن شهرها بخشیده است.

پل سازه ای اتصال دهنده و معمول ترین راه برقراری ارتباط در دنیا می باشد. از پل ها برای ارتباط میان شهرها و کشورها استفاده می شود. پل ها اکثرا بر روی رودخانه ها، دریاچه ها دره ها و… برای  تسهیل در رفت و آمد ساخته می شوند. پل ها برای رفت و آمد عابرین پیاده، وسایل نقلیه، عبور سیستم های تاسیساتی و … در شهر ها و خارج از شهر ها مورد استفاده قرار می گیرد.

پلهای معلقی که با سیم بکسل ساخته می شود امروزه در نقاط مختلف جهان مرکز جذب انواع توریستها به شمار میرود. به جرات می توان گفت پلهای سیم بکسلی یکی از پرکاربردترین نوع سازه هستند که در طراحی سازه های خاص کاربرد دارند. پلهای معلق سیم بکسلی از پر بازده ترین المانهای سازه ای به شمار می روند. این پلها معمولاً در مناطقی پای ریزی میشوند که امکان پایه گذاری پایه های بتنی یا وجود ندارد و یا اینکه بسیار هزینه بر است. پلهای معلق معمولاً در ارتفاعات و با هدف اتصال دو نقطه برروی یک دره یا رودخانه جهت عبور عابرین پیاده و وسایل نقلیه طراحی میشود.

یکی از مهمترین ویژگی سازه های کابلی یا سیم بکسلی انعطاف پذیری آنها می باشند که امکان اجرای طرح های هندسی متفاوتی را می دهد.

پل های سیم بکسلی دارای مزایا و معایبی هستند که پیش از اجرا باید اطلاعات کاملی در مورد آنها کسب کرد. از جمله مزایای ساخت و نصب پلهای کابلی میتوان به هزینه پایین آن نسبت به پلهای بتنی، زمان کوتاه اجرای پل و زیبایی هایی که برای فضا بوجود می آورد اشاره کرد که همین امر سبب استفاده بسیار زیاد از این نوع پل شده است. اما لازم به ذکر است که پل های سیم بکسلی بر مبنای سازه های فلزی بنا شده اند و در کل حمل بار و نگهداری تنش در آنها توسط این سازه ها می باشد و بنابراین طول عمری برابر با پل های بتنی ندارند و در طول زمان نیاز به حفظ و نگهداری دارند که این امر میتواند هزینه بر باشد. تعویض قطعات اتصال و حتی سیم بکسل که با بازبینی های دوره ای مهندسین متخصص انجام میگیرد، بسته به محیط و در بازه های زمانی نسبتا طولانی از معایب اجرای پل های سیم بکسلی می باشد.

پلهای سیم بکسلی به صورت رفتار زنجیره واره ساخته میشوند که شامل قسمت کششی (سیم بکسل)، عرشه پل ( تیری که به صورت پیوسته اجرا میشود) ، یک یا چند برج که نگهدارنده کابل ها هستند و می توانند در وسط دهانه یا انتهای پل به شکل متقارن یا یک طرفه برای حمل بارهای وارد بر انتهای یک برج یا کابل ها به کار روند، می باشند.

سیم بکسل عضو قابل انعطاف در ساخت پلهای سیم بکسلی می باشد که تحت فشار نیروهای داخلی کششی قرار می گیرد و می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد. سیم بکسل ها در ساخت پلها به صورت متقارن برای ایجاد تعادل در پل استفاده میشود.

طراحی پل های سیم بکسلی به علت سبک بودن و انعطاف پذیری سیم ها در مقابل نیروهای جانبی مانند باد، طراحی فونداسیون، وزن پل و سرعت در اجرای پل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

در ادامه چند نمونه از زیباترین پل های سیم بکسلی در جهان را باهم میبینیم:

پل گلدن گیت، سانفرانسیکو

 

پل اراسمبورگ، هلند

 

پل میلو، دره ترن، فرانسه

 

پل آکاشی کایکیو،ژاپن

 

پل آلامیلو،اسپانیا

 

پل ارساند، سوئد

 

پل هزاره، انگلستان

 

پل فیلیپ،اسپانیا