سیم بکسل گالوانیزه سرد و گرم

سیم بکسل طناب فولادی ای است که بسته به نوع استفاده در صنایع مختلف در سایزهای مختلف و با مغزی های متفاوت ساخته میشود . از این سیم بکسل ها در شرایط آب و هوایی متفاوتی اعم از گرم و سرد یا خشک و مرطوب استفاده میکنند که بنا بر نوع آب و هوا باید سیم بکسلی انتخاب شود که بتواند در شرایط خاص آن محیط سازگاری و استقامت بالایی داشته باشد.

در محیط هایی که دارای رطوبت بالا هستند میتوان از سیم بکسلهای استنلس استیل نیز استفاده کرد. سیم بکسل های استیل مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند . البته با توجه به قیمت بالای سیم بکسل استیل استفاده از آن به صرفه نمیباشد که در این موارد سیم بکسلهای گالوانیزه نیز میتوانند جایگزین سیم بکسل های استیل شوند.

سیم بکسل گالوانیزه در واقع همان سیم بکسلهای فولادی هستند که توسط یک لایه روی یا زینک آبکاری میشود. در واقع گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون به عملیاتی گفته می شود که طی آن فلز روی به عنوان پوششی محافظ، بر روی رشته های سیم بکسل زیرین که عمدتا جنس آن از آهن و فولاد است، قرار می گیرد.  برای گالوانیزه کردن سیم بکسل از دو روش کلی گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد (الکترولیز) استفاده می شود. لایه گالوانیزه از سیم بکسل در برابر خوردگی و زنگ زدگی تا حد زیادی محافظت می کند و عمل اکسید شدن آن را به تعویق می اندازد.

گالوانیزه گرم یکی از قدیمی ترین روش های گالوانیزه کردن سیم بکسل ها می باشد که از حدود 150 سال پیش تا کنون استفاده می شده است. در این روش سیم بکسل مورد نظر را وارد محیطی حاوی روی مذاب با دمای 460 درجه سانتی گراد می کنند تا سیم بکسل کاملاً در روی مذاب غوطه ور شود. پس از آن سیم بکسل را از وان روی خارج می کنند، آنگاه لایه روی، با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و تبدیل به لایه ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود. همچنین پس از انجام گالوانیزه گرم، بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی انجام شده و چندین لایه مرکب از آهن و روی ، تشکیل می شود که از سیم بکسل پایه در برابر خوردگی و سایش و زنگ زدگی محافظت می کند.

ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین 100 تا 130 میکرون است. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزه گرم ، مات و کدر و به رنگ توسی است و سطح یک نواخت و صافی ندارد.

در روش گالوانیزه سرد (الکترولیز) نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی (الکترولیت) ریخته و به سیم بکسل مورد نظر اسپری می کنند. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش در حدود 25 میکرون است. ظاهر لایه روی یا زینک در روش گالوانیزه سرد ، براق و یک نواخت است. همچنین هزینه انجام آبکاری گالوانیزه سرد نسبت به گالوانیزه گرم بسیار پایین تر است به همین دلیل قیمت سیم بکسلهای گالوانیزه سرد نسبت به قیمت سیم بکسل هایی که به روش گالوانیزه گرم آبکاری میشوند پایین تر و مقرون به صرفه تر است.

بطور کلی زمانی که از سیم بکسل گالوانیزه یاد میشود منظور سیم بکسل گالوانیزه سرد است. سیم بکسل های گالوانیزه گرم در صورت ایجاد خراش سطحی بر روی لایه های بیرونی نیز در مقابل زنگ زدگی و اکسید شدن مقاومت می کنند. اما در سیم بکسل های گالوانیزه سرد در صورد ایجاد خراش روی سطح آنها، به مرور دچار زنگ زدگی در لایه های زیرین شده و پس از مدتی اکسید می شوند.