سیم بکسل استیل چیست؟

سیم بکسلهای استیل از نظر جنس مواد به کار رفته در تولید از سایر سیم بکسلها متمایز می شود.بسیاری از ساختارهای سیم بکسل از جنس استیل هم تولید میشوند.با توجه به استفاده گسترده سیم بکسل ها در صنایع دریایی و همچنین صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی و شرایط محیطی که در آن قرار میگیرند که معمولا مرطوب و گرم است، استفاده از سیم بکسل های معمولی احتمال خوردگی و طول عمر کوتاه سیم بکسل ها را بالا می برد. به همین دلیل در این محیطها استفاده از سیم بکسل هایی از جنس استیل بسیار مقرون به صرفه میباشد.سیم بکسل های استیل در برابر عوامل خورنده محیطی و رطوبت استقامت بی نظیری دارند که آنها را در کنار سیم بکسل های گالوانیزه سرد و گرم به عنوان مهمترین انتخابها در این صنایع قرار میدهد.اگرچه سیم بکسل های استیل از نظر قیمت نسبت به سیم بکسل های معمولی و گالوانیزه گرانتر هستند ولی از نظر مقاومت سایشی و مقاومت در برابر خوردگی از استقامت بالاتری نسبت به سیم بکسل های گالوانیزه برخوردارند.

مواد اولیه سیم بکسل استیل از فولاد ضدزنگ است که به دلیل آن‌که در مدل‌های گوناگون تولید می‌شود،محبوبیت و کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد.

همانگونه که اشاره شد سیم بکسل استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. در فضاها و صنایعی مثل صنایع دریایی که میزان زنگ‌زدگی و خوردگی فلزات بالا است، سیم بکسل استیل نسبت به سیم بکسل های گالوانیزه عمر مفید بیشتری دارد. هم‌چنین ظاهر روشن سیم بکسل‌های گالوانیزه باعث انعکاس نور شده که این موضوع باعث می‌شود در طولانی‌ مدت چشم کارگران خسته شده و آسیب ببینند. اما سیم بکسل های استیل با وجود ظاهر روشن موجب انعکاس نور نمی‌شوند. بنابراین نه ‌تنها در محیط‌های با امکان خوردگی بالا، که در تهیه‌ی اجزای دکوراسیون فضا مثل نرده‌ها، نرده کابل، کابل‌های معماری و… از این نوع سیم بکسل می توان استفاده کرد.

 

ممکن است در فرآیند بافته شدن یک سیم بکسل، از یک تعداد رشته سیم استفاده ‌شده باشد. اما انعطاف ‌پذیری محصول نهایی با توجه به شکل قرارگیری این رشته سیم‌ها در کنار هم متفاوت باشد که همین تفاوت برای کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

به‌ عنوان ‌مثال دو مدل از سیم بکسل استیل وجود دارد که 19×7 و 7×19 است. در ساختار هرکدام از این سیم بکسل‌ها از 133 رشته سیم فولادی استفاده ‌شده است. اما شیوه‌ی بافت این رشته سیم‌ها باعث می‌شود هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها انعطاف‌ پذیری متفاوت است. سیم بکسل استیل 7×19 دارای خواص مقاوم در برابر چرخش است و انعطاف ‌پذیری بیشتری دارد. بنابراین این نوع سیم بکسل استیل در صنایعی مثل بالابر و آسانسور که نیاز به چرخش و انعطاف بالایی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل سیم بکسل استیل 19×7 به دلیل مقاومت بالایی که در برابر کشش‌های مداوم دارد، در وسایل ورزشی و صنایع هواپیمایی کاربرد دارد.

این نوع سیم بكسلها علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی, در مقابل حرارت نیز تا 1050 درجه سانتیگراد مقاوم بوده و در صنایع شیمیائی, غذائی و داروئی مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین مقاومت بالائی در برابر اثرات مخرب آب دریا دارند.  سیم بكسلهای فولادی ضد زنگ یا همان استیل به ترتیب فراوانی كاربرد, از مفتولهائی با استاندارد AISI 305,AISI 316,AISI 302304 تولید می شوند. نوع 302304 دارای خاصیت آهنربائی بوده و نوع 316 خاصیت آهنربائی كمتری داشته و نوع 305 تقریبا فاقد خاصیت آهنربائی است.