انواع مغزی سیم بکسل

طناب فولادی یا سیم بُکسِل (به انگلیسی: Wire rope) نوعی طناب است که از الیاف فولاد ساخته می‌شود و مجموعه‌ای از سیم، لایه سیم و مغزی است. الیاف فولادی به صورت مارپیچ به هم تابیده شده و یک طناب را تشکیل می‌دهند، تعدادی طناب نیز به‌طور مارپیچ به همراه یکدیگر به دور یک مغزی تابیده شده و تشکیل طناب قطورتری را می‌دهند.

مغزی سیم بکسل بخش مرکزی سیم بکسل است که رشته ها بدور آن تابیده می شوند. نقش مغزی نگهداری رشته های سیم بکسل در کنار هم می باشد. بنابراین باید قطر آن به اندازه کافی بزرگ باشد تا در هنگامیکه طناب زیر بار است مانع تماس بین رشته ها و جلوگیری از سابیدگی رشته ها روی هم باشد.

دو نوع مغزی برای طناب فولادی وجود دارد:

  • مغزی الیافی
  • مغزی فولادی

مغز فولادی ممکن است خود یک نوع سیم بکسل فولادی مستقل باشد که در این صورت به آن مغزی  فولادی مستقل (IWRC) می گویند. در مورد سیم بکسل های با قطر کمتر از ۱۰ میلی متر مغزی فولادی معمولاً یک رشته مفتول فولادی (WSC) خواهد بود.

مغزی الیافی (FC) از الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی تشکیل می شود. اگرچه هنوز استفاده از کنف طبیعی در ساخت سیم بکسل متداول است، الیاف مصنوعی نظیر پلی پروپیلین بطور روز افزون بعنوان مغزی سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم بذکر است که از مغزی فولادی موقعی استفاده می شود که نیروی کشش و استحکام طناب بیشتر از عوامل دیگر مورد نظر باشد. در حالیکه در مورد مغزی الیافی قابلیت انعطاف طناب نسبت به نیروی کشش آن اهمیت بیشتری دارد.

سیم بکسلهای کنفی به علت وجود الیاف در هسته مرکزی خود از انعطاف بیشتری نسبت به سیم بکسلهای مغز فولادی برخوردار هستند.